BOB MARLEY: L'APÒSTOL DEL REGGAE


L’enterrament va tenir la concepció d’un acte d’estat. La Jamaica oficial i el poble retien el darrer homenatge de l’ídol caigut, la gent plorava l’absència d’algú que era alguna cosa més que un músic, d’algú que es va convertir, a desgrat seu, en una icona del poble, en un referent del tercer món.

Bob Marley, el músic de reggae i apòstol rastafari, havia mort el dia 11 de maig d’aquell 1981, víctima d’un càncer. Els seus l’adoraven i el món de la música el respectava. Havia parit alguns discos imprescindibles a la història de la música rock, tot i que la seva presència ultrapassava els àmbits estrictament musicals, per a esdevenir un referent polític i religiós dels descendents dels esclaus africans anorreats al nou món.

L’ascensió de Marley a la primera divisió de la música va venir de la mà de Chris Blackwell, que l’any 1959 havia creat una discogràfica, Island Records, que havia treballat en un primer moment amb músics jamaicans i que més tard s’havia anat adaptant a la música rock que es creava a Anglaterra (Spencer Davis Group, Jethro Tull, John Martin, King Crimson, Sandy Denny...).

Bob Marley, nascut el 6 de febrer de 1945 a Nine Miles, al nord de l’illa de Jamaica, havia dedicat tota la seva vida a la música. Quan es trasllada a Kingston, Marley es relaciona amb gent del món de la música i escolta les emissores del sud dels Estats Units que emetien bàsicament música negra, blues i els primers rocks. L’any 1963 crea els Wailing Wailers amb Peter Tosh, un altre dels noms mítics de la música jamaicana, i comença una inestable i insegura carrera discogràfica, que combina amb l’estudi i aproximació al moviment rastafari.

De fet, Marley, més enllà de la música, s’acabaria convertint en un autèntic apòstol per a la seva gent. El moviment rastafari estava pel retorn dels descendents dels esclaus a l’Àfrica d’origen, a on els acolliria l’emperador d’Etiòpia Haile Selassie (anomenat el ras Tafari Makonen, descendent del rei Salomó), que volia alliberar al poble de “l’opressió, la pobresa i la ignorància”. El reggae, com a transmissor de les idees rastafaris, tenia en Bob Marley al perfecte líder músico-espiritual, com va quedar palès en innumerables ocasions en què Marley va ser rebut a tot el món, incloent-hi alguns països de l’Àfrica alliberats del jou de la colonització, com un autèntic redemptor. La vinculació política de Marley, en donar suport a un dels candidats a la presidència del país a les eleccions del 1976 (el líder del Partit Nacional del Poble, Norman Manley) li costaria un intent d’assassinat.

Musicalment, Bob Marley va situar el món del reggae al nivell de les grans corrents musicals. L’any 1973 publica el seu primer disc amb els Wailers, ‘Cath A Fire', amb unes vendes discretes, però que li generaria un cert prestigi en cercles musicals anglesos i, més tard als Estats Units, a on compartiria escenari amb Bruce Springsteen. El seu segon treball, ‘Burnin’’ ja incloïa algunes de les seves peces més emblemàtiques com Get Up, Stand Up o I Shot The Sheriff, que va tenir una llarga vida comercial després que Eric Clapton en fes una versió immortal.

Probablement el seu treball més impactant i el que va donar més popularitat a Bob Marley seria Exodus, publicat el 1977, i que va representar l’ampliació dels àmbits populars del reggae i el seu acostament al món del rock. L’obra de Marley és plena de referents religiosos i del recurs a la fe com a únic remei; de fraternitat i pau entre germans i pobles; de lletres oníriques com Three Little Birds (escrita mentre es preparava un spliff al pati de darrere de casa seva); de crits de guerra com Exodus, en què crida a la repatriació i el retorn a l’Àfrica; i també, com no, d’amor i sexe, com no pot ser d’altra manera en un personatge que va tenir incomptables relacions i fills, com explica la seva dona Rita Marley amb llibre ‘No Woamn No Cry’ en què, a banda de explicar la seva vida aprofita per posar negre sobre blanc en la seva relació amb el mite.

Trenta anys després de la seva mort, Bob Marley continua present. La seva ha esdevingut una de les icones més populars com a heroi del tercer món i la seva música manté encara una frescor i actualitat, tant pel que fa a la part estrictament musical, com al missatge.    

Article publicat per Ramon Moreno al DOMINICAL del DIARI DE GIRONA, 15 de maig de 2011