RAIMON: LA MÀGIA DEL RETORN


El retorns de Raimon sempre tenen alguna cosa màgica. Els seus seguidors, pacients i neguitosos a l’hora, l’esperen i Raimon no acostuma a decebre. Ara, 11 anys després del seu darrer disc amb material inèdit (amb la puntual excepció dels temes inclosos a la Nova Integral 2000), Raimon retorna amb Rellotge d’emocions, un treball personal i íntim i, com a tal, vital i emocionat. En els 10 temes del disc fa un repàs d’alguns aspectes de la seva vida: la seva mare, les seves conviccions personals, els seu entorn, els seus referents.... Tot plegat , sense nostàlgia però amb la mateixa força i convicció de sempre.

Raimon reconeix que ha publicat aquest nou disc “sense un projecte previ” i que va ser la seva dona qui li va fer veure que ja tenia una grapat de cançons que podien convertir-se en disc. Escriu “per necessitat vital” i les cançons es van fent a partir de melodies, algunes altres de versos que li donen voltes al cap. Mentre s’acosta la nit, per exemple, ja la tenia perfilada a la seva ment, és una mirada al passat, a la seva infantesa, a “aquells records que em fan viure mentre s’acosta la nit” tot revivint “les mans que em protegiren” i “ els braços que m’abraçaven”. Tot plegat tenint ben present que té “més records que projectes,/ amb més passat que futur,/ amb un present prim, com sempre,/ amb una vida que fuig”.

I és que la mirada al passat, a bons i mals moments és present a tot el disc. A He passejat per València sol evoca la ciutat de la seva joventut i els amics com Vivent Andrés Estellés o Joan Fuster i poetes com Ausiàs March o Jaume Roig, i les passejades pel carrer la Nau o el carrer la Pau, en una València (l’oficial) que, encara té, avui dia, un deute amb el cantautor. Però Raimon té, tanmateix, un perfil polièdric. Com a cantautor escriu poesia i reivindica els ‘seus’ poetes. Una bona part dels catalans han descobert a través seu la poesia d’Ausiàs March i de Salvador Espriu, de qui recupera el seu poema Diré del vell foc i de l’aigua. Però també continua essent un militant de determinades causes: amb Bagdag’91 (la guerra en directe) recupera les impressions que li van venir al cap amb l’anomenada primera guerra del Golf, la primera televisada en directe a escala planetària. Raimon fa referència a “la trampa que hi va haver el 1991, amb tot el muntatge dels mitjans de comunicació en connivència amb el govern americà de Bush pare, que ens van vendre una guerra en directe, però en realitat només vèiem llums que explotaven, però no es veien els morts i els ferits”.

Barcelona 71  retorna a la universitat animada dels anys 70, amb un règim que allargava l’agonia mentre continuava reprimint les llibertats i els drets. No ha oblidat la ironia, aguda i fina, tot recordant aquells grisos que “àvids de cultura/ i de fer exercicis gimnàstics/ sobre els caps dels estudiants/ que no volen entendre/  la subtil teoria de l’ordre públic”. Raimon en estat pur.

Com sempre, Raimon dóna a les cançons un especial embolcall musical. Amb arranjaments de Manel Camp i Jordi Badia, violins, violes, clarinets i flautes recorden inequívocament el so de Raimon, sobri, elegant, reflexiu....Rellotge d’emocions és un disc sobre el pas del temps, una mirada serena a una vida viscuda amb compromís, poesia, vitalitat, il·lusió, decepcions....


Article publicat per Ramon Moreno al DOMINICAL del DIARI DE GIRONA, 20 de febrer de 2011