Quan la
cadena de televisió MTV inicia les seves emissions el dia 1 d'agost
de 1981, s'obre una nova pàgina en la història de la música. La
idea de emetre programació musical les 24 hores i el fet que, tot i
tractar-se d'un canal de pagament, el seu creixement va ser meteòric,
va convertir la cadena en un dels prescriptors més clars del negoci
musical. A finals de la dècada dels 80 arribava a prop de 20 milions
de llars americanes i avui dia és vista en 82 països per més de
300 milions de subscriptors.
En el
seu moment la idea era arribar a un públic jove, d'entre 18 i 30
anys, amb una fòrmula comercialment viable, ja que el contingut dels
programes, els videoclips, eren proporcionats i per tant pagats per
les mateixes companyies discogràfiques. Als anys 80 la MTV va dictar
les normes i va ser qui va atorgar popularitats i èxits a traves de
les ones televisives.
El
primer video emès per la MTV pretenia ser premonitori: El video
va matar l'estrella de la ràdio, del grup anglès de fama
efímera i èxit únic The Buggles. Ara podem afirmar que no, que el
video no ha matat la ràdio, que continua essent el mitjà més
fiable de difusió musical. I, encara, vient en les horterades que
emet la MTV t'agafen unes ganes terribles d'escoltar el Flor de
pasión de Juan de Pablos a
Radio3. Què hi farem!
Però el
cert és que la MTV va saccejar el negoci musical en obrir noves
perspectives amb aquelles petites pel·lícules de dos o tres minuts,
que havien de tenir la suficient força com per a atreure l'atenció
d'un públic bombardejat d'imatges les 24 hores del dia.
Indirectament, aquest perfeccionament ha donat petites joies
cinematogràfiques com el mateix video de Thiller de Michael
Jackson.
Ramon Moreno
Publicat al suplement ESTIU del DIARI DE GIRONA, 2 d'agost de 2013