EL SUBMÓN DE LA VELVET UNDERGROUND

Aquest és el darrer article de la sèrie d'estiu al Diari de Girona.

La Velvet Underground ha estat una de les bandes més influents de la història de la música. Malgrat tenir una trajectòria breu, la seva repercusió arriba encara a avui dia, amb un llegat intemporal tot i la migradesa de la seva discografia.

La VU és filla d'una realitat urbana, allunyada dels estereotips de l'estiu de l'amor hegemònics a la costa est dels EEUU l'any 1967. Que la gran poma no era Califòrnia és una evidència ben palpable. Allà no arribaven les melodies dels Beach Boys i, en tot cas, s’intuïen els tocs de realisme que marcaven els Doors. A NY havia començat a caminar un nou jove moviment folk, amb Dylan al capdavant i des d’allà havia fet el salt a Anglaterra un inquiet Jimi Hendrix. Però als seus carrers hi habitava un submón desconegut per a la majoria, marginal i amagat, ocult però real.

La feliç coincidència de dos esperits inquiets intel·lectualment i musical, com Lou Reed i John Cale, va germinar en un grup que es movia pel costat fosc de la realitat, en que les drogues no eren porros més o menys tous, sinó heroïna i amfetamines i les relacions sexuals s'intuïen d'amagat entre trasnvestits i sadomasoquisme. La relació del grup amb Andy Warhol va generar un primer disc, amb la famosa imatge del plàtan (que es pelava) i uns espectacles que es movien entre la música i l'art d'avantguarda. D'aquell disc, Brian Eno va dir encertadament que "el va comprar poca gent, però tothom que ho va fer va crear un grup musical".

Les tortuoses relacions entre els membres del grup arribarien a un punt de no retorn amb la darrera actuació de la VU el 23 d'agost de 1970 al Max's Kansas City de Nova York. Lou Reed iniciava una exitosa carrera d'èxit musical i la VU es convertia en llegenda.

Ramon Moreno

Publicat al suplement ESTIU del DIARI DE GIRONA, 23 d'agost de 2013