LA LLEGENDA LOU REED



Escoltar Lou Reed recitant poetes catalans a Nova York l'any 2007 no va sobtar massa gent. L'aparença del músic ja semblava més la d'un intel·lectual bohemi, que la d'algú que es movia pel costat salvatge de la vida. Tot i això, aquestes dues factes de la personalitat de Lou Reed l'han acompanyat fins el darrer moment, amb la notícia de la seva mort ara fa justament una setmana.


I és que de la mateixa manera que Lou reed ha estat el perfecte cronista de la part més fosca de la ciutat de Nova York i de les relacions humanes, també les seves lletres han estat reivindicades com a poesia, fet al que contribueix, sens dubte, la seva manera de cantar, que a voltes s'acosta més a la recitació. Ell mateix ha repetit alguna vegada, en referència a la importància que donava a les lletres de les cançons, que el conjunt de la seva obra volia ser com una gran crònica americana del seu temps. Amb tota nitidesa es pot comprovar aquest aspecte en el recull de lletres traduïdes per Jordi Cussà i publicat per l'editorial Empúries l'any 2008, Lou Reed. Travessa el foc.


Quan la Velvet Underground publica el seu primer disc l'any 1967, Nova York quedava a la perifèria d'un món del rock que tenia el seu epicentre a San Francisco. Eren els temps de la pau i l'amor, i les drogues tenien connotacions lúdiques i inspiratives. El Beach Boys posaven música a un estiu idíl·lic i la gent portava flors al cap, que cantava Scott McKanzie. Però, evidentment, res és el que sembla i Lou Reed i companyia (Sterling Morrison, Maureen Tucker i John Cale, acompanyts per la Nico per a aquell primer treball) cantaven a una l'atra realitat: les drogues eren dures i el sexe es movia en ambients difícilment imaginables pels hippies; alhora la música prenia una forma molt més experimentadora i transgressora amb temes com I'm Waiting For The Man, All Tomorrow's Parties, I'll Be Your Mirror o Heroin, mentre Andy Warhol (productor formal del disc) els donava aixopluc a la seva Factory en uns espectacles que combinaven art i música. És cert que la repercussió comercial de la Velvet Underground va ser minsa, però és també cert que va tenir una importantíssima influència tant en músics de la seva generació com en els de les posteriors.

Les diferències al grup van provocar el trencament i l'exili de Lou Reed a Londres, atret pel so que en aquells moments es creava a la capital anglesa. Després d'un primer treball que pasa desapercebut, potser massa encara sota l'ombra de la Velvet, Reed es posa en mans de David Bowie per a la producció del que serà la seva gran obra en solitari. Transformer, publicat el 1972, conté algunes de les peces més emblemàtiques del novaiorquès, de Vicious a Perfect Day passant per l'inmortal Walk On The Walk Side. El segueixen un parell de discos que accentuaran la dimensió llegendària de Lou Reed i el projectaran a la història: Berlín (1973) és un disc fosc i instrospectiu, gairebé depriment però que tenia la grandesa dels grans elapés; i Rock'n'roll Animal (1974) és això, la plasmació en directe de la força musical de Lou Reed, un exercici vigorós de reivindiació de la música rock. Eren aquells els temps més salvatges de Reed; temps en què, per exemple, simulava que es 'punxava' durant les actuacions, en una imatge icònica que el va acompanyar, potser a contra cor, durant la resta de la seva vida.

Però Lou Reed ja tenia una part de la feina feta. Era una de les màximes icones del rock i es podia moure en diferents ambients, ja fora al món del glam, al costat de Bowie o en la línia més radical. Lentament va arraconant la part més canallesca de la seva trajectòria i acomoda la seva música a la dimensió de la seva llegenda. Al costat de discos aparentment instrascendents, conviuen experiments sonors com el difícil d'escoltar Metal Machine Music (1975, un exercici de salvatgisme sonor, precursor de les millor èpoques de Sonic Youth, per exemple) amb intents d'acostar-se al gran públic.

Als anys 80, Lou Reed comanda la seva carrera en paralel a la imatge que vol projectar. Ha abandonat els excesos i la seva música es torna més tranquil·la i comunicativa. Continua, però, inquiet, i presenta treballs de la talla de The Blue Mask (1982), Mistrial (1986) o l'extraordinari New York (1989), de nou en l'ofici de copçar, críticament, el ritme vital de la gran poma, i amb el que es reividica, de nou, com un gran lletrista.

L'any següent Lou Reed gira el cap enrera i reinicia la seva relació amb John Cale per a enregistrar un homenatge a Andy Warhol, Songs For Drella, que també presentaran en algunes actuacions el directe, i, emfatitzant la seva passió per la literatura, ret homenatge a Alan Poe amb el disc The Raven. De manera més pausada sovinteja els escenaris, en molts casos acompanyat per la seva dona Laurie Anderson i va deixant anar pausadament l'aixeta dels discos amb col·laboracions amb d'altres músics. El seu darrer treball el va portar a treballar amb un grup com Metallica, amb el disc Lulu (2011), transitant uns camins aparentment allunyats del seu estil habitual.

La seva mort, el dia 27 d'octubre, va esdevenit a causa de les complicacions derivades del transplantament de fetge a què va ser sotmès mesos enrera. Era el punt i final per a un músic que va escriure algunes de les pàgines més glorioses i influent de la música rock. D'ara endavant, queda la llegenda, una llegenda de nom Lou Reed. 

Ramon Moreno

Publicat al DOMINICAL del DIARI DE GIRONA, 3 de novembre de 2013