Ressenya del llibre de Bret Anderson "Mañanas negras como el carbón" publicada al diari La República.cat
La literatura rock té les seves pròpies regles. Fer una ullada a l’interior de l’ànima d’un artista, a la part que no es veu a les
portades, al que hi ha darrere els escenaris, és
sempre atractiu i ens ofereix una imatge poc habitual del personatge.
Alguns llibres de memòries del rock estan pensats per a establir la
veritat oficial de cara a la posteritat. Moltíssims
d’aquests llibres no aporten massa res i tenen un
destinatari gairebé únic
en els fans més acèrrims.
Brett Anderson, però, ha escrit una narració que es pot encarar més enllà de la faceta d’estrella del rock del protagonista, de frontman d’una
banda d’èxit planetari com és
Suede. D’entrada perquè es tracta d’un text molt ben escrit, amb bona literatura a les
seves pàgines. I també perquè defuig els tòpics habituals d’aquest tipus de llibres.
Dura infantesa i joventut
El llibre d’Anderson, Mañanas negras como el carbón, ens situa en la infància i adolescència
del músic, just abans de la consolidació de Suede. L’autor no defuig una mirada aspra
i sincera a la seva infantesa, a la duresa de la seva vida en una família modesta i de les constants dificultats a les
que havien de fer front: «De pequeño no creo haver tenido especial consciencia de que
fuéramos pobres».
Sense acritud, però sense amagar res, Brett Anderson ens situa en la
complexitat de les seves relacions familiar, amb les obsessions paternes
properes al deliri («Convivir con
la excentricidad de mi padre significava tenir la contínua sensación de que su estado de ánimo podria agriarse de forma súbita i caprichosa») i la vida al carrer, els jocs amb altres nens anant amunt i a vall.
Punk, post-punk... i Suede
La joventut va comportar
el descobriment d’altres experiències i l’arribada de la música,
amb el punk i el post-punk, els Sex Pistols
(«el primer elepé que me compré jamás y el presagio de una histpira de amor vitalícia con la música alternativa»), The Cult,
Joy Division, Cocteau Twins i, per damunt de tots, els Smiths, que, d’alguna
manera són presents en cada pàgina del llibre. De fet, aquest volum de Brett
Anderson ens remet, en la sinceritat i manera d’escriure’l amb l’Autobiografia de Morrisey.
Instal·lat a Londres, amb la música con a objectiu vital, Suede va prenent forma
amb diferents grups previs, amb actuacions amb poca gent o fins i tot
literalment sense ningú de públic. Són, un cop més, dificultats constants, només superades per la convicció del rock com a manera de viure («Puede que el dinero no permita adquirir la
felicidad, però su ausencia puede hacer que la
vida sea miserable que te cagas, y Londres puede ser un sitio especialmente
brutal si uno es pobre»).
Però, mica amb mica, amb constància, i l’autenticitat que inspirava el
grup, amb lletres que Anderson basava en fets i experiències personals, la relació amb el públic es va intensificar tot i
les típiques confrontacions entre els membres de la
banda i les fluctuants relacions d’amistat. La coneguda disputa amb
Bernard Buttler hi és també present i Anderson l’encara amb la mateixa sinceritat amb què enfoca els diferents capítols de la seva vida.
La narració s’atura just quan, a principis del
1993, el grup signa el seu primer contracte discogràfic que els portaria a enregistrar Suede, amb el qual es convertirien en
estrelles del rock i revitalitzadors de la música
britànica.
Acabada la lectura,
intensa i apassionada, d’aquest llibre esperem la seva
propera continuació. Mañanas
negras como el carbón, és un volum vital, honest i literàriament descatable, un viatge fascinant a les
entranyes d’una estrella del rock. I, per cert, fantàstica portada!!
Mañanas negras como el carbón. Brett Anderson. Contra Editorial.
Traducció de Federico Corriente. Barcelona, 2018. 192 pàgines, 17,90 €
Ramon Moreno
(Publicat a LaRepublicat.cat, el 18 de novembre de 2018)
Mañanas negras como el carbón. Brett Anderson. Contra Editorial.
Traducció de Federico Corriente. Barcelona, 2018. 192 pàgines, 17,90 €
Ramon Moreno
(Publicat a LaRepublicat.cat, el 18 de novembre de 2018)
Ramon Moreno
(Publicat a LaRepublicat.cat, el 18 de novembre de 2018)