GEORGE HARRISON, EL BEATLE TRANQUIL


Poca gent hagués apostat un pèsol que el fill d’un conductor d’autobusos del Liverpool de la postguerra mundial es convertiria en un personatge de fama mundial, que arribaria a inscriure el seu nom en lletres d’or a la història de la música rock.

Però George Harrison ha esdevingut una icona inqüestionable de la dècada dels 60 i una figura que a partir d’aquell moment es va reivindicar amb força com a gran guitarrista i compositor destacat, més enllà del grup amb el que va gaudir dels seus anys de glòria, els Beatles. Ara, quan s’acompleixen 10 anys de la seva mort, la figura de Harrison pren una nova revolada mercès a la revisió cinematogràfica que Martin Scorsese en fa al documental Living in the material world.

George Harrison i els Beatles

Va ser a la part de dalt d’un autobús urbà de la ciutat de Liverpool que George Harrison va ser presentat a John Lennon pel seu amic Paul McCartney. Els tres compartien la obsessió per la guitarra i pel rock and roll primigeni que havia nascut als Estats Units i que aquells marrecs volien imitar. George Harrison era el petit de la colla (havia nascut el 24 de febrer de 1943) i tot i que només tenia 14 anys, va ser convidat per John Lennon a incorporar-se al seu grup musical, els Quarrymen. D’ençà d’aquella tarda de febrer de 1956 John Lennon. Paul McCartney i George Harrison (Ringo Starr s’hi afegiria el 1962) estarien junts gairebé cada un dels dies fins la separació dels Beatles l’abril de 1970.

La vida musical de Harrison als Beatles no va ser fàcil. La parella compositiva Lennon i McCartney era com un mur infranquejable que impedia Harrison introduir més material als discos del grup. El mateix Paul McCartney ho reconeixia en unes recents declaracions a la revista musical britànica Mojo: “en aquells moments els discos eren de 40 minuts. I John i jo estàvem escrivint...bones cançons. Ringo sempre tenia un tema. Per tant no hi havia tant lloc per a George com ell hagués volgut”. Tot i això, les aportacions de Harrison als Beatles són més que notables i estan al mateix nivell que les de Lennon i McCartney: de Taxman (amb la seva crítica al sistema impositiu britànic que se li quedava fins a un 98% dels guanys) a While My Guitar Gently Weeps, passant per Something (“la millor cançó d’amor que mai s’ha escrit” en paraules de Frank Sinatra), entre moltes altres.

Inquiet en la seva vida personal, George Harrison va experimentar ben aviat amb substàncies que li permetien eixamplar els seus límits cognitius i en les que va implicar també la resta del grup. “Amb l’LSD no estic en el meu cos. Sóc pura energia volant per tot arreu”, diria Harrison. Aquest fet i la coneixença amb el music hindú Ravi Shankar (que l’ensenya també a tocar el sitar) el van apropar a una espiritualitat que l’acompanyaria tota la resta de la seva vida. Tanmateix en aquesta descoberta espiritual hi tindria una importància cabdal la lectura de textos sagrats hindús com el Bhagavad Gita, que llegeix en la traducció que el mallorquí Joan Mascaró fa directament del sànscrit. La seva nova vida interior es visualitza a composicions com Whithin You Without You o The Inner Light (tema inspirat directament pel llibre Lamps Of Fire del professor Mascaró) i el porta, amb la resta del grup i altres amics, a una estada a la Índia per a realitzar exercicis d’espiritualitat amb el Maharishi Mahesh Yogi i a relacionar-se amb el moviment Krishna del Swami Prabhupada.

George Harrison en solitari
Després de la separació dels Beatles l’any 1970, George Harrison publica el fonamental All Things Must Pass, un triple LP produït per Phil Spector que inclou temes imprescindibles en la seva discografia com My Sweet Lord, Wah Wah o Isn’t A Pity. “Mai oblidaré el primer cop que vaig escoltar All Things Must Pass. Va ser com caminar dins una catedral”, ha declarat el mateix Martin Scorsese d’aquell disc. L’any 1971, Harrison organitza el Concert For Bangladesh, el primer concert solidari de la història, per pal·liar la fam a aquell país: Eric Clapton, Bob Dylan, Ringo Starr, Jim Keltner i Billy Preston seran presents al Madison Square Garden de Nova York aquell 1 d’agost de 1971. Encara avui dia els beneficis que generen les vendes del disc i el dvd del concert, que es van reeditar l’any 2005, van destinades al ‘Fons George Harrison’ de la UNICEF.
Musicalment, però, la seva etapa en solitari va tenir alts i baixos. Una de les seves millor cançons de la dècada dels 80, All Those Years Ago (inclosa al disc Somewhere In England), la va dedicar a John Lennon arran del seu assassinat, i després de Gone Troppo, un exercici musical gens comercial publicat l’any 1982 que el distancia de la industria discogràfica del moment, decideix fer una aturada que el porta a interessar-se per altres disciplines com el cinema.
De fet, però, la relació de Harrison amb el cinema no era nova. L’any 1978 havia ajudat a produir La vida de Brian, dels Monthy Python, tot hipotecant la seva sumptuosa mansió Friar Park (“l’entrada de cinema més cara que algú hagi pagat mai” diria Eric Idle, dels Python). Però serà a partir de 1980 quan es dedica professionalment al negoci del cinema amb la creació de la productora Handmade Films, que produirà films com Mona Lisa, amb Bob Hoskins i Shangai Surprise amb Madonna, entre moltes altres. Handmade ajudaria de manera decisiva al desenvolupament de la indústria del cinema britànica als anys 80.
El retorn de George Harrison al món de la música es produirà l’any 1987 amb un vital Cloud Nine, que serà previ a la formació del grup Travelling Wilburys, una reunió festiva que Harrison es va agafar de manera molt seriosa i que donaria dos brillants treballs discogràfics. Els ‘germans’ Wilbury eren Bob Dylan, Tom Petty, Jeff Lyne, Roy Orbison i el mateix Harrison, però la mort sobtada d’Orbison posaria fi a aquest supergup massa aviat. Mentre, l’exbeatle s’apunta el 1992 a la proposta del seu amic Eric Clapton d’acompanyar-lo en una gira al Japó que el revitalitza i el torna a situar popularment com un dels grans guitarristes de la història.
George Harrison viu una vida tranquil·la amb la seva dona Olivia a Friar Park, dedicat a la meditació i a cuidar els seus enormes jardins. Col·labora activament en l’edició de la sèrie Anthology, que recupera velles gravacions i sessions d’estudi dels Beatles, fins que se li detecta un càncer de laringe el 1997, que se li reprodueix a principis del 2001. La mort de George Harrison, el 29 de novembre de 2001, va arribar mentre treballava en un nou disc, Brainwashed, que es publicaria el 2002.

La pel·lícula

El director Martin Scorsese ha volgut acostar-se a la personalitat vital i musical de George Harrison amb Living In The Material World, un llarg documental (208 minuts) en la línia de No Direction Home (sobre Bob Dylan) i Shine a Light (amb els Rolling Stones en directe). Evidentment repassa la trajectòria musical i oficial del mite, amb imatges i documents inèdits, però també hi té lloc la part més personal de la vida de Harrison, amb la seva dona Olivia, la seva casa de Friar Park, les seves aficions (com la jardineria i la Fórmula 1), i la seva vida espiritual, sense defugir les parts més incòmodes del personatge, com les seves relacions amoroses i sexuals i la relació amb les drogues, tot i que sense entrar-hi amb massa profunditat. El mateix John Lennon diria que “George, en ell mateix, no té misteri. Però el misteri que hi ha dins George és immens”.
A Living In The Material World, que a Catalunya es va estrenar en el marc del festival In-edit de cinema documental musical, hi intervenen, en forma de declaracions, amics de Harrison com Paul McCartney i Ringo Starr, Eric Clapton, Yoko Ono, la seva dona Olivia i el seu fill Dhani, entre molts altres. Eric Clapton, per exemple, recorda que “era clarivident i innovador. George, per mi, va prendre alguns elements del R & B, el Rock i el Rockabilly i va crear una cosa única”.
Article publicat per Ramon Moreno a la revista EL TEMPS, 2 de desembre de 2012