RICHARD HAMILTON i ELS BEATLES


Quan el 22 de novembre de 1968 els Beatles varen publicar el seu nou disc, anomenat simplement The Beatles, la premsa el va rebre amb entusiasme. “L’esdeveniment musical més important de l’any”, deia The Times; “carta mundial de la música contemporània, dibuixada amb una perspicàcia única”, rematava The Sunday Times.

Però més enllà de la música, l’element visual del nou disc dels Beatles cridava poderosament l’atenció. Lluny de la vitalitat colorista de la portada de Magical Mystery Tour (desembre de 1967) i, sobretot, de l’impacte visual del Sgt. Pepper’s (juny de 1967), el nou disc es presentava amb una portada totalment blanca, en la que a penes es distingia el nom del grup gravat en relleu i uns misteriosos números a la part de baix a la dreta.

Els primers rumors anaven en la direcció d’atorgar la paternitat de la portada a John Lennon i la seva nova parella, l’artista japonesa Yoko Ono. Però, realment, es tractava d’una obra que tenia a veure amb el pop art, signada per Richard Hamilton.

Richard Hamilton i Pau McCartney s’havien conegut arran d’una exposició de l’artista a la galeria Indica de Londres promoguda pel galerista Robert Fraser. McCartney va quedar impressionat per l’obra Swinggeing London 67, un collage amb notícies de l’arrest del mateix Fraser i Mick Jagger per possessió de substàncies estupefaents i va proposar Hamilton de treballar en la portada del nou disc dels Beatles. Més tard l’artista recordaria la primera trobada amb el grup a les seves oficines i com el van fer esperar llarga estona mentre un brogit de gent es movia al seu voltant, fet que quasi provoca la seva deserció del projecte.


En contraposició a la portada que el també artista pop Peter Blake va preparar per al disc Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club Band, Richard Hamilton va presentar una portada completament blanca, amb el nom del grup marcat en relleu. Hamilton fins i tot va suggerir el nom del disc, en comprovar que cap dels 8 discos precedents portava el nom del grup i amb la clara voluntat minimalista en què s’havia de convertir tot el projecte.

El disc doble, que aplegava les 34 cançons que havien enregistrat entre el 30 de maig i el 16 d’octubre d’aquell 1968, s’acompanyava d’un pòster amb un collage de fotografies del grup que McCartney va recollir entre els seus companys i que ajudaria a muntar. Paul recordaria més tard la seva impressió com a “ajudant” de Hamilton i les tasques de muntatge, amb la utilització dels espais negatius per a que “la composició respirés, per a que no resultés massa densa”. Al darrera del collage hi havia les lletres de les cançons i, encara, s’hi van afegir 4 fotos individuals de John, Paul, George i Ringo. Contràriament al que era habitual fins aquell moment, els dos discos no s’extreien de la funda pels costats sinó per la part superior.


Malgrat tot, alguna de les idees de Richard Hamilton va ser rebutjada. Així, va plantejar que, atès que aquest seria el primer disc editat amb el segell d’Apple Records, la pròpia discogràfica dels Beatles, la portada podria anar tacada amb polpa de poma, una “idea fantàstica a nivell comercial” però difícil de portar a la pràctica. En canvi, Hamilton sí va aconseguir que cada exemplar del disc anés numerat de manera individual (es va fer en els primers 2.000.000 de còpies) amb la voluntat de crear “la irònica situació d’una edició numerada d’alguna cosa amb cinc milions [sic] de còpies”, diria Hamilton. Però raó no li faltava: algunes còpies en bon estat del ‘Doble Blanc’ dels Beatles s’han venut per més de 6.000 euros.

Article publicat per Ramon Moreno a la revista BONART, novembre de 2011