EL RETORN DEL DUC BLANC

Després de gairebé una dècada allunyat dels escenaris, David Bowie ha reaparegut amb el tema Where are we now? que s'anuncia com el primer single del seu nou treball, The next day, que sortirà el proper 11 de març.


 
Curiós. Una de les notícies que més impacte ha generat a les xarxes socials les darreres setmanes fa referència a un músic dels anomenats dinosaures del rock. L'imprevist retorn de David Bowie ha acabat de cop amb anys d'especulacions sobre la seva salut física i musical, i la publicació del tema Where are we now? ha tornat la il·lusió a un munt de seguidors, antics i actuals, del Duc Blanc.

Feia gairebé una dècada que David Bowie va haver d'abandonar els escenaris a causa de problemes cardíacs. D'ençà, poc o gens s'ha sabut d'ell més enllà d'algunes aparicions esporàdiques en actes benèfics o al costat del seu fill Duncan, director de cinema; i algunes puntuals col·laboracions musicals. Les especulacions sobre la seva salut es van succeir sobretot quan els tabloides britànics van publicar fa uns mesos unes fotos de Bowie pasejant per Nova York que van obligar l'entorn del músic a desmentir que estigués físicament finiquitat.

El cert, però, és que Bowie ha tornat. El tema Where are we now? es presenta com el primer single del seu nou treball, que portarà el títol de The next day i que sortirà a la venda el proper 11 de març. La sensació és que David Bowie es vol retrobar amb el seu passat. A la nova cançó les referències a la ciutat de Berlín són constants. I la relació de Bowie amb la ciutat sempre ha estat especial des que el 1976 s'hi va instal·lar amb el seu amic Iggy Pop. Els tres discos que publica entre el 1977 i el 1979, coneguts com a trilogia berlinesa marquen un gir en la seva carrera musical. Enrere quedarien el Bowie galàctic d'Space Oddity (1969) i la icona glam de The rise and fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972), considerats, d'altra banda, dos dels discos més destacats i influents de la històrica de la música rock.

  Low (1977), Heroes (1977) i Lodger (1979) se situen en l'etapa més creativa de David Bowie, que treballava no només en els seus elapés, sinó que també tenia temps per ajudar a rellançar, com a productor, compositor i músic, la carrera d'Iggy Pop amb els discos The Idiot (1977) i Lust For Life (1977) i Lou Reed, que amb Transformer (1972) creava un nou referent musical lluny del record de la Velvet Underground. Aquells tres elapés marquen no només el punt àlguid musical de Bowie, sinó la seva reconversió musical més important: s'obre a noves músiques, més electròniques i experimentals amb l'ajuda de músics com Brian Eno i Robert Fripp. El mateix David Bowie afirmaria que "res sonava com aquells tres discos. El meu jo complert és en ells".

Al llarg de la seva trajectòria David Bowie s'ha convertit, efectivament, en una de les figures més importants i influents de la música rock. Les seves periòdiques reinvencions personals comportaven també un canvi de ritme en el panorama general. Dels inicis pop a l'etapa més psicodèlica, amb obres conceptual i un personatge que es movia a cavall de la música i el teatre per a convertir-se en icona del glam-rock, passant per l'època berlinesa amb influències més avant-garde. Més asserenat a la dècada dels 80 i convertir ja en un clàssic, Bowie trepitja sons netament funkys (Let's Dance, 1983) que el fan sovintejar les llistes de popularitat juntament amb temes més transversals com China Girl i This Is Not America, que l'acosten a tots els públics. A cavall dels 80 i la dècada dels 90 es converteix en el rei dels directes, amb gires mastodòntiques (com l'espectacular Sound And Vision de l'any 1990), amb el virtuós i, a voltes excessiu, Peter Frampton a les guitarres, en les que aprofita el seu catàleg musical de referència. Sense oblidar, però, els seus orígens creea un petit-gran-grup, els Tin Machine, adreçat a seguidors més sibarites. A partir dels anys 90, Bowie viu més del seu passat que dels éxits que li puguin aportar les noves produccions discogràfiques. Els discos, amb diferents estils i teatralitats es succeixen amb certa regularitat (Black Tie White Noise, 1995; Earthling, 1997; Reality, 2003, per citar-ne uns exemples,) fins arribar als problemes de salut que l'allunyen dels escenaris i el mantenen reclós al seu espai... fins avui, en què el Duc Blanc es reinventa creant una expectació general només a l'abast d'unes poques figures escollides.

Ramon Moreno

Article publicat al DOMINICAL del DIARI DE GIRONA, 24 de febrer de 2013