LA 'BEATLEMANIA' SURT DE NOU A SUBHASTA


 Les jaquetes que George Harrison i Ringo Starr van fer servir durant la gravació de la pel·lícula Help! i amb les que apreixen a la portada del disc, 138.000 €; una còpia del disc Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band signada pels cuatre Beatles, 210.000 €; un lot de 20 fotografies inèdites de l'època de la beatlemania, amb els corresponents negatius, 12.000 €; un piano Bechtein de 1907 amb el que John Lennon i Paul McCartney van composar (en part) les cançons Help! i Yesterday, 70.000 €. Aquests són només alguns dels objectes relacionats amb els Beatles que han estat subhastats darrerament, en un sector, el del col·leccionisme musical, que sembla no patir, o com a mínim recuperar-se de la crisi ecònomica global.

Per a algú com el periodista musical Jordi Tardà, organitzador durant molts anys de les fires del disc de Barcelona i Girona i Reus, aquest tipus de subhastes juguen "un paper important, sens dubte, per mantenir viva la mitomania del rock. Hi ha obres i artistes que no tenen data de caducitat". I entre aquests artistes de ben segur que els Beatles ocupen un espai destacat.

El fet és que dues importants subhastes estan previstes per a les properes setmanes. La primera la celebrarà la casa Julien's Auctions, especialitzada en el món de l'espectacle: "la casa de subhastes de les estrelles" diu el lema d'aquesta empresa ubicada a Beverly Hills, Califòrnia, que canalitza moltes de les subhastes oficials del món del cinema, la televisió americana i la música. Glamurosos noms com els de Marilyn Monroe, Cher, Barbara Streisand o Greta Garbo comparteixen o han compartit catàleg amb icones de la música com U2, Elvis Presley o, evidentment, els Beatles.

La subhasta que se celebrarà els propers dies 16 i 17 de maig al Hard Rock Cafe de Times Square, a Nova York, té com a element estrella una guitarra propietat de George Harrison. Amb l'excusa del 50è aniversari de la primera aparició dels Beatles al programa de televisió The Ed Sullivan Show, es posen a subhasta uns quants lots de material beatlemaniac de màxim interès per als col·leccionistes. Sens dubte, el més cridaner és la guitarra Rickenbacker 425, de color blanc i negre, que George Harrison va comprar per 400 dòlars al setembre de 1963 durant una visita que va fer a la seva germana Louise, que vivia a Illinois, als Estats Units. El preu estimat d'aquesta guitarra es situa entre 280.000 i 450.000 euros. Exorbitant? Potser. En tot cas es tracta d'una guitarra amb una història confirmada: amb ella al coll, George Harrison va aparèixer en diversos programes de televisió, la va tocar durant els concerts a Suècia l'octubre de 1963 (en el que van ser els primers concerts a l'extranger dels Beatles) i també amb aquesta Rickenbacker George va enregistrar els temes I want tot hold your hand i This boy. Com no pot ser d'altra manera, la guitarra s'acompanya de dos certificats d'autenticitat, un d'ells de la pròpia Olivia, la dona de George Harrison. Una altra de les peces interessants d'aquesta subhasta és un exemplar del disc Beatles'65, signat a la portada pels quatre beatles entre finals de 1964 i principis de 1965. La raresa d'aquest exemplar es troba en el fet que, generalment, els Beatles signaven els discos a la part del darrere i que en aquella època, en plena beatlemania, era molt difícil accedir als quatre membres del grup per a aconseguir un autògraf conjunt. De fet, aquest exemplar és un dels dos únics coneguts d'aquest disc amb la signatura de tota la banda. El seu preu final pot passar dels 200.000 euros.

Però la subhasta que ha generat major espectativa és la que presenta Sotheby's amb dibuixos i manuscrits de John Lennon. La coneguda i prestigiosa casa londinenca (tot i que avui amb seus arreu del món) que remunta els seu orígen al 1744, dedica entre subhastes de pintura americana, ceràmica de Pablo Picasso, atles i mapes antics, una subhasta monografica a John Lennon en la seva faceta d'escriptor i dibuixant. Amb el títol de You might well ark's, es presenta la major col·lecció de dibuxos i manuscrits originals de Lennon, autògrafs i mecanografiats.

Els origens d'aquesta col·lecció es remunten als anys 1964 i 1965, quan John Lennon publica els seus dos primers llibres, In His Own Write i A Spaniard in the Works (hi ha una edició conjunta d'aquests dos llibres editada l'any 2009 per l'editorial barcelonina Global Rhythm en verió bilingüe anglès-castellà amb el títol Por su propio cuento/ Un españolito en obras). De sempre Lennon havia estat un dibuixant incansable, ninotaire que aprofitava qualsevol tros de paper per a fer-hi un gargot o un dibuix ridiculitzant algun dels seus professors. Fins i tot va crear el seu propi còmic infantil, anomenat The Daily Howl, que treballava amb més atenció que les classes a l'escola. Com assenyala Philip Norman en la seva biografia Lennon (Anagrama, Barcelona, 2009), es tractava d'un "periòdic en miniatura escrit i il·lustrat a mà". Estava format per xafarderies de l'escola, historietes, acudits i bromes diverses, tot molt cuidat i treballat, com acostumaven a ser les feines de Lennon fora de l'escola. Aquesta passió pel dibuix va fer que els seus professor el dirigissin cap a la Liverpool School of Arts per a l'enseyament secundari. Algun temps després, ja com a músic, Lennon col·laboraria amb el diari musical de Liverpool Mersey Beat, amb una col·lumna firmada amb el pseudònim de Beatcomber, amb textes amb el mateix estil gamberro i juganer amb el llenguatge.

John Lennon: In His Own Write. Els 50.000 exemplars de la primera edició del llibre es van vendre el mateix dia de la seva publicació, el 23 de març de 1964, i les crítiques van ser apassionades, des del món de la música fins a la premsa literària. El prestigiós Times Litterary Supplement va dir que aquell libre, escrit per un músic, "mereixia l'atenció de qualsevol persona que pateixi per l'empobriment de la llengua anglesa i la imaginació britànica". Als Estats Units, Tom Wolfe definiria Lennon com a "geni salvatge" i "geni de les classes baixes".
Quan l'editor de la prestigiosa Jonathan Cape (fundada el 1921 i avui a l'univers Random House), Tom Maschler, va insistir Lennon per a publicar aquells escrits, es va veure, però, que només alguns passaven el filtre de l'incisiu criteri editorial. Maschler es va instal·lar al pis de John Lennon a Emperor's Gate i junts van treballar en la primera obra literària del beatle, envoltats pels crits dels fans que assetjaven el carrer i el caos que generava també la presència de Paul McCartney, George Hasrrison i Ringo Starr. Tot i el caràcter dur i decidit, Lennon va acceptar les opinions i suggeriments del seu editor, i es van seleccionar 31 textes amb il·lustracions per al que finalment seria

Finalment, John Lennon va regalar els originals d'aquell primer llibre al seu editor en agraïment per la seva col·laboració. L'avui legendari editor Tom Maschler (creador del premi Booker i editor en anglès de figures com Gabriel García Marquez o Pablo Neruda) ha mantingut aquells originals en la seva propietat, fins que el proper 4 de juny es posin a subhasta a Nova York formant part dels 89 lots d'un material que tant pot interessar als amants de l'art com de la música i amb uns preus que van dels 500 als 70.000 dòlars (entre 350 i 50.000 euros). Entre les peces més destacades hi figura una guia turística satírica de Liverpool escrita a màquina i corregida a mà pel mateix Lennon (de 12.000 a 15.000 dòlars), un texte de nou pàgines parodiant Sherlok Holmes escrit l'any 1965 titulat The Singularge Experience of Miss Anne Duffield (amb un preu estimat entre 50.000 i 70.000 dòlars) i el manuscrit del poema The Fat Budgie (entre 25.000 i 35.000 dòlars).

Però qui opta a aquestes peces? Jordi Tardà creu que "hi ha una mica de tot. Des de col·leccionistes a inversionistes. Avui en dia invertir en memorabilia continua essent rendible, sobretot en els grans noms, en aquests que no caduquen mai". En efecte, a les subhastes fetes a Catalunya durant les fires del disc els grans noms tenien un pes específic. Però Tardà ho enfocava com "un ham mediatic, res més. Si deies a la premsa que venia un expositor de Canadà amb un material de col.leccionista de gran nivell no et publicaven ni un trist breu. Quan deies que a la subhasta hi haurien coses tan ridicules com cabell de Napoleó o roba interior de Madonna aconseguies grans titulars. Tot plegat una fotesa perque la Fira del Disc de Col.leccionista era per comprar discs de col.leccionista, disfrutar de concerts, exposicions. La subhasta servia per promocionar la fira. Un ham mediatic, res mes." Altres col·leccionistes, però, no veuen tan clar aquestes espectaculars subhastes. El conegut col·leccionista Josep Maria Francino, posseïdor d'un dels arxius beatles més importants del món, i que segueix el grup ja des d'abans concert del grup a Barcelona, al qual va assistir, lamenta la mercantilització del llegat beatle: "el tema subhastes sempre m'ha fet grima i m'ha semblat que comerciar amb un tema que a mi em suggereix tot menys diners, és una manera de devaluar-lo, per més diners que en treguin. No n'he fet mai cas i no crec que n'hi faci mai, per més diners que tingués (que no és el cas)".

En tot cas, el que és ben cert és que els Beatles contúen sent els tops a nivell musical. Aquestes subhastes de material beatlemaniac ho confirmen. Com sentencia Tardà, "els Beatles són els més grans. Una banda irrepetible, històrica, que es transmet de generació en generació. Continua viva malgrat tot. No tenen tampoc data de caducitats. Els mes grans no la tenen." 

Ramon Moreno

Publicat a la revista EL TEMPS, 6 de maig de 2014