JOHN MAYALL. L'EDAT NO IMPORTA

En això de la música, l'edat no sembla ser important. Noms mítics continuen cavalcant els escenaris, malgrat que la seva edat els faria abocar a una gloriosa jubilació. En el cas de John Mayall, no sembla que els vuitanta anys que porta a l'esquena li hagin fet perdre les ganes de fer música. Fins a 56 concerts oferirà arreu d'Europa John Mayall des del 16 de febrer i fins el 19 d'abril, abans de fer el salt als Estats Units per a seguir amb la seva gira dels 80 anys, que el proper dia 7 de març s'aturarà a l'Auditori de Girona en el marc del Black Music Festival.

John Mayall és un dels pares del blues britànic (the godfather of british blues l'anomenen) tot i no ser allò que es coneix com un frontman. Mayall és, efectivament, més conegut per la seva harmònica i per haver acollit al seu grup músics de la talla d'Eric Clapton, Mick Taylor, Jack Bruce o John McVie, per citar alguns noms més que coneguts pels amants de la música rock. Primer amb els Powerhouse Four, més tard amb The Blues Syndicate i amb la seva banda més coneguda, els Bluesbreakers, Mayall es va convertir en el guardià de les essències blues angleses. Com ell mateix diria "no teníem accés directe al blues, però vam aprendre més sobres aquesta música que qualsevol americà". I els músics americans li agraïrien: B.B. King diria, en referència a Mayall, que "si no hagués estat pels músics anglesos, molts musics negres com nosaltres encara seríem a l'infern en què ens trovàvem".

La seva passió per la música negra va convertir John Mayall en acompanyant fidel de músics americans de gira pel Regne Unit, músics com John Lee Hooker, T. Bone Walker o Sonny Boy Williamson. L'any 1965, després de l'èxit Fou Your Love dels Yardbirds, Eric Clapton deixa el grup, tot declarant que "s'estaven fent massa comercials" i s'uneix als Bluesbreakers de Mayall. Aquella relació de poc més d'un any convertirà definitivament Clapton en llegenda, en "mà lenta" al crit de "Clapton es Déu". El disc Bluesbreakers with Eric Clapton, del 1966, arribaria al número 3 de les llistes, amb vell temes blues de Robert Johnson, Willie Dixon o Ray Charles, d'altres de Mayall i un tema conjunt amb Clapton, Double Crosing Time. Eren els temps d'actuacions continuades en petits clubs d'arreu, amb vuit actuacions a la setmana. Aquell mateix any, però, Clapton i el baixista del grup, Jack Bruce, formen el primer supergrup de la història, els Cream.

Però pels Bluesbreakers de John Mayall hi passarien futures estrelles encara per descobrir, que tot i derivar en altres estils musicals, mantindran el blues com la seva música d'arrel. Molts músics fan estada amb Mayall abans de convertir-se en famosos amb els seus grups: John McVie i Mick Fleetwood fundarien Fleetwood Mac; Andy Fraser s'integraria als Free i Mick Taylor als Rolling Stones. Poca broma. No és estrany que el mateix Clapton digués que Mayall havia creat "una increíble gran escola per a músics".

A partir de 1968, amb els disc Bare Wires, John Mayall publica únicament temes composats per ell mateix, ja sense els Bluesbreakers, amb una sòlida base de blues però més permeables al rock i fins i tot el jazz. El seu gran èxit, amb disc d'or inclòs, seria Room to Move, inclosa al disc enregistrat en directe The Turning Point, que causa impacte també pel fet que toca sense bateria. Seduït pel temps climatològic i els música americans Mayall s'instal·la a la costa oest americana i pareix un altre dels seus treballs més destacats, Blues from Laurel Canyon, mentre fa vida musical bàsicament als Estats Unitsa al llarg de la dècada dels setenta.

L'any 1982 John Mayall torna a reunir els Bluesbreakers originals (excepte Mick Fleetwood, substituir per Colin Allen). Aquella nostàlgica i exitosa gira quedaria enregistrada en la pel·lícula Blues Alive, i el decidiria a tornar a muntar el grup de manera permanent amb la incorporació de grans guitarristes com l'impressionant Coco Montoya, mentre les actuacions es succeixen de manera continuada i sense treva arreu del món. Alhora la figura de John Mayall va agafant dimensions mítiques per la seva importància en el desenvolupament de la música britànica i els homenatge se succeeixen: és nominat als Grammy i als seus successius discos (n'ha publicat 56 de manera oficial) hi participen Buddy Guy, Mavis Staples, Albert Collins, Mick Taylor, Eric Clapton, John Lee Hooker, Billy Preston, Steve Miller i un llarg etcètera de noms importants al món del rock.

Qui vulgui gaudir d'una part important de la història de la música ho pot fer el proper dia 7 de març a l'Auditori de Girona, dins el Black Music Festival. Mayall hi acturarà acompanyat per Rocky Athas a la guitarra, Greg Rzab al biax i Jay Davenport a la bateria. 

Ramon Moreno

Publicat al suplement DOMINICAL del DIARI DE GIRONA, 2 de març de 2014