BOB DYLAN. UN DISC HISTÒRIC


Han pasat 50 anys des que Bob Dylan va publicar el seu primer disc , el març de 1962. En aquest temps ha anat creant un univers propi, a cavall entre la paraula i la música que l’ha portat a ser reconegut com un dels músics imprescindibles de la història del rock i, alhora, a ser etern aspirant a obtenir el premi Nobel de literatura.

De la mateixa manera que el seu admirat Woody Guthrie portava escrita a la seva guitarra la llegenda “aquesta màquina mata feixistes”, Bob Dylan va creure en el valor de la paraula i la música per a (intentar) canviar el món. “Vols escriure cançons que siguin transcendentals”, diria Dylan en el primer volum de les seves Cròniques autobiogràfiques, publicada a casa nostra per Global Rhythm l’any 2005. Amb aquest esperit, Robert Zimmerman abandona la seva Minnesota natal, a on havia nascut el 24 de maig de 1941, i es planta a Nova York (“una ciutat freda, esmorteïda i misteriosa, la capital del món”), el gener de 1960, per a intentar liderar la revolta juvenil que estava a punt d’arribar.

Zimmerman, convertit en Bob Dylan en homenatge al poeta gal·lès Dylan Thomas es mou en l’ambient folk que tenia la seu al Greenwich Village, a on també s’instal·la. Els seus companys de viatge seran músics com Joan Baez, Phil Ochs, Dave van Ronk o Peter La Farge, tot i que té també la mirada posada en els vells lluitadors, músics folks militants com Pete Seeger i Woody Gurthie, a qui visita sovint a l’hospital a on està convalescent. De la vella guàrdia pren Dylan l’esperit rebel i la convicció que amb la paraula i la música, amb les cançons, es podia efectivament canviar el món. De la mateixa manera que Guthrie recorria els Estats Units com a cronista de la Gran Depressió, Bob Dylan es convertirà en el cronista de la seva època, amb l’etiqueta (potser no volguda) de líder de la cançó protesta: conflictes com la segregació racial, la bipolaritat política mundial, les desigualtats socials i econòmiques, la defensa dels menys afavorits, la guerra... tot té reflex en les cançons d’aquells jove inquiet, que escriu de manera compulsiva i frenètica.

Malgrat tot, el seu primer disc tindrà una repercussió certament discreta. Tot i que les seves actuacions són sovintejades a locals com el Gerder’s Folk City i el cafè Wah?, i que té una colla de seguidors prou important i també el respecte dels companys de professió, Bob Dylan va passar pràcticament desapercebut en el moment de la seva aparició. A Dylan encara li quedaven un parell de graons per pujar abans de convertir-se en una llegenda.

A Bob Dylan, el bard de Minnesota va incloure principalment temes aliens provinents del món del folk, que va arranjar. Només dos dels temes són propis: Talkin’ New York, en el que parla de les seves impressions a l’arribada a la gran urbs, i Song To Woody, homenatge al seu pare espiritual. La poca inversió en la producció (402 dòlars de l’època, tot i que la música es limitava a la guitarra, l’harmònica i la veu de Dylan) i la poca promoció van contribuir certament al fracàs de disc, però Dylan entén que el que ha de fer és centrar la producció discogràfica en els seus propis temes. El següent treball, The Freewheelin (publicat el maig de 1963) ja conté algunes de les seves peces més mítiques com Blowin’ In The Wind, i Masters Of War, a banda de músics d’estudi que donen volum a alguns temes.

Ara Bob Dylan, amb 70 anys a l’esquena és un dels noms imprescindibles de la història musical. Amb una seixantena de referències discogràfiques oficials i centenars de discos de col·leccionista, i embarcat en la Never Ending Tour que el porta a visitar escenaris, petits i grans, d’arreu del món d’ençà el 1988, la petja de Bob Dylan es pot resseguir en multitud de grups, dels mateixos Beatles i John Lennon a Pau Riba o el Grup de Folk a casa nostra. La seva és una trajectòria musical i vital en contínua evolució, en un constant obrir i tancar etapes que, tal vegada, el fa de difícil seguiment i comprensió fins i tot pels seus més fidels seguidor. Com deia el mateix Dylan, sempre mirant endavant: “el futur no era res que m’hagués d’amoïnar. El tenia a quatre passes”.

Article publicat per Ramon Moreno al DOMINICAL del DIARI DE GIRONA, 1 d'abril de 2012