QUAN DE GAIREBÉ TOT FA CINQUANTA ANYS


L'any 1962 el món encara vivia consternat per la construcció, l'estiu de 1961, del mur que separava en dues meitats la ciutat de Berlín i, per extensió, confirmava que el món es trobava també dividit en dues meitats irreconciliables i amb una alta voluntat de destrucció mútua. La darrera conseqüència d'aquells fets seria l'anomenada crisi dels mísils que portaria el món a una dramàtica tensió amb un peu al precipici d'una confrontració nuclear.

D'altres esdeveniments importants van pintar de dates rellevants el calendari del 1962: la independència d'Argèlia, el juliol; la creació d'Amnistia Internacional, l'octubre; la inauguració del Concili Vaticà II, també l'octubre. I Brasil, la gran Brasil, guanyava la Copa del Món de futbol d'aquell any.

A nivell cultural l'any 62 ens portava la bona nova de l'estrena de la pel·lícula Doctor No, amb la primera aparició a la pantalla del superdetectiu Bond, James Bond, que continua encara passajant-se per les sales de cinema a cavall del seu Aston Martin. També aquell any moria una actriu i naixia un mite: Marilyn Monroe va ser trobada morta el dia 5 d'agost, amb un pot de somnífers al costat. I, encara, el Pop Art naixia a Nova York, amb noms com Andy Warhol y Roy Lichtenstein.

Per al món del rock el 1962 també va ser un any important: el segell Island Records, de Chris Blackwell, va editar el seu primer single; Stevie Wonder, amb 12 anys, arribava al número 1 de les llistes americanes; el gran Jerry Lee Lewis feia una exitosa gira per la Gran Bretanya; a Washington el 16 d'octubre s'iniciava la primera gira col·lectiva del segell Motown, amb les Miracles, les Supremes, Stevie Wonder, Mary Wells i Marvin Gaye; Ray Charles era número 1 amb I Can't Stop Loving You.

Entre els músics que van publicar un disc aquell anys de 1962 hi trobem el mateix Ray Charles (Modern Sounds In Country & Western Music), Nat King Cole (Rambli' Rose), Ray Conniff (We Wish You A Merry Christmas), Booker T. And The M.G.s (Green Onions) i Stanz Gets (Jazz Samba), entre molts altres.

Va ser un bon any aquell 1962. Al món del rock quatre fets imprescindibles van destacar amb força aquell any fins a convertir-lo a la pràctica en l'any d'inici de la gloriosa dècada dels 60. D'una banda, Bob Dylan i els Beach Boys publicaven els seus discos de debut, i per altra part es creaven els Rolling Stones i Ringo Starr s'unia als Beatles i publicaven el primer single. De tot plegat ara fa, justament, 50 anys.

Aquests noms han esdevingut imprescindibles per a entendre l'evolució de la música rock fins a convertir-se en la música popular del nostre temps. La relació i influències mútues són tant estretes que la música dels uns no s'entrendria sense la dels altres.

Probablement la millor resposta a què és el rock and roll sigui la que diu que el rock és senzillament Awopbopaloobop Alopbamboom, una paraula que, extreta del tema Tutti Frutti de Little Richards, no vol dir res, però alhora defineix perfectament el concepte. El rock és una música divertida, amb voluntat festiva, adreçada als joves que, com cantava Chuck Berry, s'ho volien passar bé ballant, conduïnt i anant amb noies.

Però a partir d'aquesta definició inicial, el rock és, evidentment, molt més. Quan Berry cantava els seus temes, s'estava rebel·lant contra el sistema; i el mateix Elvis Presley va ser considerat el perill públic número 1. La música rock va ser en un primer moment un element de revolta juvenil, com més tard es convertiria en vehicle transmissor de revolta social, de missatges polítics, d'inconformisme, sense deixar de ser, també, element festiu i alegre.

Bob Dylan

A bona part d'això hi va contribuïr, per exemple, Bob Dylan, erigit, potser a pesar seu, en líder la cançó protesta a les primeries de la dècada dels 60. Pren de la vella guardia de músics folk (com Pete Seeger i Woody Guthrie) l'esperit rebel i la ferma convicció que amb la paraula i la música és podia efectivament canviar el món. Tot i que el primer disc (que editaria el 1962), titulat senzillament Bob Dylan, va passar prou desapercebut, les bases estaven fermament posades. Dylan es convertiria en el cronista oficial de l'esperit jove d'una època, i les seves cançons reflectirien aquelles problemàtiques que encara, en certa forma, continuen presents en la nostra societat: la segregació racial, la bipolaritat política mundial, les desigualtats econòmiques i socials, la defensa dels menys afavorits, la guerra....


Els Beatles

Aquesta mentalitat va influir també en els Beatles, que el dia 6 de juny de 1962 entraven als estudis de la Parlophone (filial d'EMI Records) per a fer una prova i conèixer a una persona fonamental que els ajudaria a convertir-se en el grup més gran de tots els temps: George Martin. Aquell dia, Martin no va quedar gaire impressionat per les dots del bateria del grup, Pete Best, així que es va plantejar la seva possible substitució. John Lennon, Paul McCartney i George Harrison, amb el seu manager Brian Epstein van contactar amb un bateria amic, Ringo Starr, que es va incorporar al grup, just a temps per a publicar, l'octubre d'aquell any el seu primer disc senzill, amb Love Me Do a la cara A i PS I Love You a la B.

La beatlemania va esclatar a ritme yeah yeah, però el contacte, sobretot, de John Lennon amb Bob Dylan va contribuïr a fer un pas més, abandonar la superficialitat de les cançons i mica en mica aportar missatges, tant personals com socials. La música era important, però el què es deia també. Del She Loves You es passava al crit deseperat de Help!, de la senzillesa rock de Please Please Me a la complexitat de Revolver primer i Sgt. Pepper's més tard. Alhora, en sentit invers, Bob Dylan abandonava l'acompanyament solitari de la seva guitarra acústica posar-se al davant d'una autèntica banda rock i augmentar la cobertura sonora dels seus missatges. Gest, per altra banda, no comprès per tothom al seu moment. Però els temps, com deia ell mateix, estaven canviant. I la música del seu temps, del temps de Dylan i la seva generació era el rock.

Els Rolling Stones

Si els Beatles eren considerats els nens bons de la música anglesa, la ubicació social dels Rolling Stones estava situada al llindar de l'infern. Si els Beatles ja van provocar un xoc important i algú va considerar que portaven els cabell més llarg d'allò socialment acceptable, amb els Stones la cosa es va sortir de mare. Mick Jagger i Keith Richards (que s'havien retrobat en un tren, comentant les seves afinitat musicals i la devoció mútua per la música negra americana), amb Brian Jones , Ian Stewart i Charlie Watts van formar la primera formació dels Rolling Stones. Malgrat la contraposició que es va fer a la premsa britànica entre els Beatles-bons i els Stones-dolents, ambdós grups eren amics i va ser George Harrison qui va recomenar el grup a la discogràfica DECCA (que poc abans havia rebutjat, en el que s'ha convertit l'error musical més gran de tots els temps, els mateixos Beatles). Fins i tot, el grup els cediria un tema de Lennon i McCartney, I Wanna Be Your Man, que es convertiria en el segon single dels Rolling Stones. Beatles i Stones no van perdre mai la relació i van col·laborar sovintejadament (també els Stones apareixen a la portada del Sgt. Pepper's i els Beatles a la del Satanic Majesties Request). Els Rolling Stones s'han convertit en un dels grups més imprescindibles de la història de la música amb treballs impresionants, evolucionats d'aquelles primeres influències de negritud americana, com Aftermath (1966), Beggar's Banquet (1968) o Sticky Fingers (1971), per citar uns pocs exemples.

Els Beach Boys

Tot i que els Beach Boys han estat condiderats com el grup que millor definia el California way of life, resulta en certa manera injusta definir-los exclusivament com un grup surf. Cert és que així van començar, amb himnes immortals d'ambient festiu. Les seves composicions són cristal·lines, envoltades per les seves agradables veus blanques, amb melodies engaxoses que aviat atrapen el públic jove que cavalca les onades. Els títols de les seves primeres produccions no deixen cap marge de dubte obre l’orientació del grup: Surfin’ USA, Surfer Girl, Surfin’ Safari... Els Beach Boys van copsar perfectament la força d’un estil de vida típicament californià i que, per extensió, esdevindria també l’estil de vida americà, com a mínim sobre el paper i que l’stablishment s’encarregava de difondre: joves innocents i incorruptes, sense preocupacions innecessàries, i dedicats exclusivament a l’ofici de viure, tot plegat ambientat en una Califòrnia certament idíl·lica, solejada i amb onades gegantines com a marc esportiu. Vaja, l’alegria de viure a l’americana. Contrariament a la tendència dominant al món de la música jove a la meitat dels 60, els Beach Boys no eren, aparentment, crítics amb la societat ni pretenien la revolta juvenil contra les estructures de poder dissenyades per la generació dels seus pares. Els Beach Boys van posar la banda sonora perfecta a un estil de vida envejable.

Però els Beach Boys també eren fills del seu temps i a partir del seu disc inicial, Surfin' Safari, la cosa va anar evolucionant, sobretot de la mà de Brian Wilson i de les paranoies musicals que tenia al cap. Influenciat pel Rubber Soul dels Beatles, Brian es posa a treballar de manera incansable, continua i obessiva fins a parir una de les cimeres musicals de tots els temps, Pet Sounds (1966) que, alhora, influiria en el Sgt. Pepper's dels de Liverpool, amb el colofó sonor absolut de Good Vibrations, editat en format single.

D'una manera o altre, aquests noms continuen encara presents al món de la música. Els Beach Boys acaben de publicar un nou disc amb material inèdit i encaren una gira arreu del món que els portara a Catalunya el 23 de juliol: Bob Dylan continua publicant nou i vell material i encara té en funcionament la seva Never Ending Tour. Els Rolling Stones continuen allà, incombustibles a peu d'escenari, planificant la seva enèsima 'darrera gira'. I els Beatles... En fi... Els Beatles continuen aquí, presents encara, 42 anys després de la seva separació. Els Beatles són els Beatles!

Article publicat per Ramon Moreno al setmanari HORA NOVA, 22 de juny de 2012