MESTISSATGE PUR


La rumba catalana es troba en un bon moment de forma. De fet, és un d’aquells estils que ha estat sempre present de manera més o menys soterrada però que era allà, amb els músics habituals defensant el moviment i amb puntuals incursions de les noves generacions.

Han estat, precisament, les noves generacions les que han donat una nova empenta a la rumba. Grups com Gertrudis, La Troba Kung-Fú, Dijous Paella, La Pegatina o La Troup, per citar-ne alguns exemple, l’han fet habitual entre les noves i joves generacions, amb la seva proposta de fusió sense renegar de gairebé cap estil. És una nova generació que no té massa complexos i que s’endinsa i experimenta amb la rumba amb tota naturalitat. En una article publicat a la revista SONS, Txarly Brown (activista rumber i president de Foment de la Rumba Catalana) denunciava les dificultats de difusió que te el gènere a la majoria de mitjans de comunicació i com la “majoria dels qui s’acosten al folk o a les músiques d’arrel continuen ignorant l’origen de la rumba catalana, i molts pensen que deixar-se atraure per ella els exclourà del món de la correcció política i lingüística, que s’edifica sobre bandes sonores d’inspiració angloamericana”.

Precisament FORCAT, Foment de la Rumba Catalana, naix el 2009 per a impulsar el moviment i posar el necessari ordre històric a les seves notes. La seva activitat ha estat incansable, amb activitats pedagògiques de tota mena com cursos, mostres, publicació de partitures, jornades, tallers, etc; a banda de la creació de la base de dades sobre la rumba catalana. Les seves darrers publicacions han estat el llibre amb els Estàndards de la Rumba Catalana,que recull partitures, lletres i informació musical, i la Guia de la Rumba Catalana 2011-2012 amb tota la informació sobre el gènere a tall d’anuari informatiu i el llistat acurat, en una mena de cens oficial, dels grups i músics que es dediquen a la rumba. Tanmateix, una certa normalitat comença a obrir-se camí també en l’àmbit de la literatura musical, amb sengles publicacions de la imprescindible biografia de Peret (Peret. Biografia íntima de la rumba catalana. Juan Puchades. Editorial Global Rhythm) i de Siscu Carbonell (Sicus, 20 anys amb sabor de rumba. Cinta S. Bellmunt. Cossetània Edicions).

Precisament una visita a aquesta Guia editada per FORCATens permet constatar les àmplies fronteres que de manera oficial es marquen al gènere. A costat de la rumba més ortodoxa de Peret o Peret Reyes, hi trobem els hereus de qui renovador i impulsor del gènere, Gato Pérez, amb els Ai Ai Ai (derivats actualment cap a la rumba electrònica), Sabor de Gràcia (amb les Estrelles de Gràcia com a grup d’homenatge al Gato), Pep Lladó i Sicus Carbonell. Les noves fornades, com ja hem dit, provenen de grups de diferents estils i fusionen sense complexos les bases rumberes amb el pop-rock, la cançó, el folk, el reggae o la música brasilera.

La rumba va passant etapes. Pere Pubill Calaf, Peret continua en actiu als seus 76 com a pare de l’invent i com a principal referent de la rumba catalana. Curiosament, un dels grans referents continua essent un argentí, català d’adopció, Xavier Patricio Pérez, conegut com a Gato Pérez, arribat, com ell mateix va cantar, “en un barco transatlàntic des d’un continent austral” i que posar els fonaments de la rumba moderna.  La seva música continua present en molts músics que hi van col·laborar i també en les joves bandes que segueixen l’estela de la seva mirada ampla al món de la música. I és que, com deia el mateix Gato, la rumba és filla de Cuba i un gitanet. Mestissatge pur.

Article publicat per Ramon Moreno al DOMINICAL del DIARI DE GIRONA, 10 de juny de 2012