SETANTA ESPELMES PER A ROBERT ZIMMERMAN


La figura de Bob Dylan, que el dia 24 de maig compelix 70 anys, ha depassat la seva estricta dimensió musical per a convertir-se en una de les icones més representatives sobretot del segle xx i en tot cas, de la contracultura i la defensa de certs valors que tenen a veure amb la llibertat, la igualtat i la defensa d’un món millor.

De la mateixa manera que el seu admirat Woody Guthrie portava escrita a la seva guitarra la llegenda “aquesta màquina mata feixistes”, Bob Dylan va creure en el valor de la paraula i la música per a (intentar) canviar el món. Aquest és l’esperit que va portar un jove aspirant a músic a deixar-ho tot i traslladar-se a Nova York, la gran urbs a on tenien seu els nous cantants de folk, i que, evidentment, oferia un ampli ventall de possibilitats de triomfar. Deixava enrera la seva Minnesota natal, a on havia nascut el 24 de maig de 1941 i havia pres contacte amb el món folk, mentre era a la universitat. Les cançons folk li semblaven més profundes i de més calat intel·lectual que algunes peces provinent de la música rock, més lleugeres i amb ànim, en molts casos, estrictament de pur divertiment. De fet, va ser en aquella època juvenil que decideix canviar el seu nom original, Robert Zimmerman, pel de Bob Dylan, en homenatge al poeta gal·lès Dylan Thomas.

A Nova York, a on arriba el gener del 1960, Dylan també la intenció de visitar el seu gran ídol Woody Guthrie, a qui la malaltia de Huttingron tenia tancat en un hospital de feia anys. Guthrie rebia a vells amics i companys d’ofici i a noves promeses que buscaven el contacte amb l’ídol i li presentaven els seus respectes. Molts d’aquests joves tenien seu al Greenwich Village de Nova York, a on Bob Dylan també s’instal·laria. Els seus companys de viatge seran Joan Baez, Phil Ochs , Dave van Ronk o Peter La Farge, i les seves referències els vells lluitadors, músics folks militants com el mateix Woody Guthrie o Pete Seeger, que recorria el riu Hudson aturant-se a cada poble per cantar i defensar el medi ambient. Els joves prenen de la vella guàrdia un sentit crític amb la societat que els envolta i una manera directa, concisa i clara de manifestar aquesta crítica a través de les cançons. Només calia una guitarra i la veu, que tampoc no havia de ser massa extraordinària, com palesava la característica veu nasal de Dylan. El lloc natural per a expressar-se eren els escenaris de qualsevol lloc, dels pobles petits que conformen el trajecte del riu Hudson o de les estacions del tren amb el que Guthrie recorria els Estats Units per cantar el seu missatge com a cronista de la Gran Depressió, viatjant de poble a poble, de taberna en taberna, lluitant contra les adversitats per aconseguir un rosegó de pa, explicant els abusos i les desigualtats de la societat americana, en lluita incansable per un món millor. “No tinc casa, només sóc un rodamón, vaig de poble en poble, i ja no tinc casa en aquest món”,cantava Woody Guthrie. La nova fornada folk que pren el relleu són, però, més urbans i es mouen bàsicament als escenaris dels clubs de la gran capital i enregistren discos amb la voluntat d’arribar al màxim de gent possible. Bob Dylan es convertirà en l’enllaç entre les velles generacions i els joves que començaven a marcar les seves normes en el món de la música.

Amb els seus primers enregistraments, Bob Dylan s’erigeix en el líder de la ‘cançó protesta’. Tancat al seu apartament de Greenwich Village, escriu i composa de manera gairebé compulsiva i actua a tot arreu a on li cedeixen un espai: del Gerder’s Folk City al cafè Wha?. Entre el 1961, data del seu primer disc titulat simplement Bob Dylan ( i que passaria pràcticament inadvertit) fins a la ‘revolta’ electrificada passaran escassos 4 anys en els que signarà cançons com Blowin’ In The Wind, Masters Of War, The Times They Are A-Changing o Chimes Of Freedom. Són temes combatius, que volien expressar els anhels de canvis, de lluita i rebel·lia d’una generació jove i marcada, que no havia viscut directament els desastres de la Segona Guerra Mundial i que, en tot cas, volia superar el present. La mítica Blowin’ In The Wind és una cançó d’urgència, escrita en pocs minuts a la taula d’un cafè, que ràpidament es projectaria com una de les peces de referència del mateix Dylan i de la cançó protesta, gràcies també a algunes versions com la de Peter, Paul and Mary o, a casa nostra, El Grup de Folk (“ Fins quan una roca podrà resistir/ abans que se l’endugui el mar?/ Quan de temps un poble haurà de patir/ per manca de llibertat?/ Fins quan seguirà l’home girant el cap/ per tal de no veure-hi clar?/ Això, amic meu, tant sols ho sap el vent/ Escolta la resposta dins el vent”), que la convertirien en un dels himnes de la joventut dels anys 60 i 70 arreu del món.

Bon Dylan anava modelant la seva personalitat a dalt de l’escenari i aprenent (i prenent) tot el que podia de la gent de l’envoltava. Vivia exclusivament per a la música i, també per a l’amor, i no tenia problema per a aprofitar-se dels amics (que li donaven menjar, aixopluc i amistat), dels coneguts que li obrien tot tipus de portes i fins i tot cap problema a inventar-se detalls biogràfics que feien més atractiu el personatge . Va tenir diverses relacions, la més important de les quals en aquell període al Greenwich Village seria amb la Suze Rotolo, que apareix a la bucòlica portada del segon disc del cantant, The Freewheelin’ Bob Dylan (1963). La Suze (que moriria el 25 de febrer d’enguany) l’estimularia intel·lectualment, descobrint-li nous autors com Bertold Brecht i Rimbaud i provocant, amb la seva separació a finals del 1962, algunes important línies de despit tràgic reflectides en algunes de les seves cançons; fins i tot a l’àlbum del 1974 Blood On The Tracks, encara s’hi veuen rastres d’aquella relació trencada.

Els discos de Bob Dylan posen la banda sonora als esdeveniments americans de l’època. Les seves cançons eren cròniques socials, narrava i musicava esdeveniments reals. Conflictes com la segregació racial, la guerra freda i la crisi dels míssils, les desigualtats socials i econòmiques... tot té el seu reflexa als temes del jove music inquiet, que també és requerit a recolzar tot tipus de causes reivindicatives: de la marxa sobre Washington liderada per Martin Luther King l’estiu del 1963 (amb el seu famós discurs “He tingut un somni”) a qualsevol iniciativa en defensa dels drets civils i contra la discriminació i violència per raó del color de la pell. Dylan esdevé un referent musical i social, però també creu que se li escapa una mica de les mans. Canvia d’actitud, d’estil (utilitza trajos elegants, unes inseparables ulleres negres Rayban, que popularitza a tot el món) i a través de les seves cançons es mostra més distant i fred, tot reivindicant la seva pròpia llibertat, defugint convertir-se en un nou messies de la joventut. Al disc de 1964 Another Side Of Bob Dylan canta (a All I Want To Do), que “no et vull enganyar, festejar-te, defraudar-te o abandonar-te”, i s’allunya progressivament i amb bones maneres de la primera línia de la reivindicació social per a concentrar-se en la música exclusivament.

Però a mitjans de la dècada dels seixanta, com cantava el mateix Dylan, els temps estaven canviant. La música rock marcava amb força la seva llei i s’havia convertit també en un moviment cultural i social, en el moviment de la joventut. Dylan és fill de la generació rock, i en aquells moment els Beatles, els Rolling Stones, els Animals, els Kinks... marcaven camí. Quan el 25 de juliol de 1965, Bob Dylan puja a l’escenari del Festival de Newport ho fa, efectivament, envoltat d’una aurèola de mite i de profeta renovador de la llarga tradició folk americana. Però aquell dia el mite no va sortir, com tenia acostumat, amb la seva guitarra. Al seu darrere hi havia la Paul Butterfield Blues Band i ell mateix portava una guitarra elèctrica al coll. Les tres peces elèctriques que Dylan va interpretar van representar un xoc indescriptible per als guardians de les essències i una mena de traïció a la causa. Al maig de 1966, en un concert a Manchester, algú del públic li llançaria l’acusació de “Judes”. Dylan contestaria el seguidor “no et crec. Ets un mentider” i encararia un vigorosa interpretació de Like A Rolling Stone. Bon Dylan obria un nou camí al món del rock que certificaria amb la publicació del seu disc de 1966 Blonde On Blonde, ampliant notoriament els paràmetres de la música popular vigents fins aquells moments. Els Beatles, sense anar més lluny, beurien d’aquesta influència dylaniana , iniciant un camí que els conduiria a la publicació, l’any 1967, del seu disc Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band.

Bob Dylan era un figura transcendent. Disposava d’un avió privat per a traslladar-se, en gires interminables que minvaven la seva capacitat de treball en nou material; la seva presència era sol·licitada constantment per a qualsevol tipus de moguda; la gent l’adorava i els fans, fins i tot, li feien a mans poemes escrits per ells per a què el mite els donés la seva opinió (cosa que en molts casos feia). El mateix Dylan reconeixeria que “puc fer diners fent literalment qualsevol cosa. Però no vull aquest tipus de diners...”.

Després de patir un accident de moto el 29 de juliol del 1966, Bob Dylan desapareix de la circulació durant una bona temporada. Aparentment l’accident no havia estat tant greu, però la sensació era que Dylan va aprofitar l’avinentesa per a fer una volta a la seva vida musical. De fet, trigaria gairebé una dècada en tornar als escenaris de manera regular, temps que aprofitaria per a tancar-se a la seva casa a Woodstock i crear i enregistrar amb el seu grup habitual The Hawks (més tard convertits en The Band), unes profitoses cintes que veurien la llum algun temps després amb el nom de The Basement Tapes, material de primer ordre per a dylanòlegs d’arreu.

Bob Dylan encara el final de la dècada dels seixanta allunyat del personatge que era el jove Dylan, renovador de les essències folk, i convertit, ja, en un estrella del rock. La mort del referent de la cançó protesta queda certificada, curiosament, en l’acte d’homenatge a Woody Guthrie (mort el 3 d’octubre de 1967), que es va celebrar el gener de 1968 al Carnegie Hall de Nova York, a on va interpretar tres temes del seu ídol de joventut. El final de la meravellosa dècada dels 60 portaran Dylan al festival de la illa de Wight i la publicació d’un disc Nashville Skyline, enregistrat a la capital del country (com abans ho havia estat l’imprescindible Blonde On Blonde) amb la col·laboració de Johnny Cash.

A la dècada dels 70, Bob Dylan ja està còmodament instal·lat entre l’aristocràcia de la música rock. Com tota estrella, combina els discos bons i el no tant notables (el crític de la revista Rolling Stone, Greil Marcus diria directament que Self Portrait era una “merda”). La seva gira amb The Band per tot el país per a promocionar el disc Planet Waves seria apoteòsica, amb plens històrics a tots els concerts. Dylan també participaria en el concert de comiat del grup el novembre de 1979, filmat per Martin Scorsesse amb el nom de The Last Waltz, una de les millors pel·lícules de la historia de la música.

Blood On The Tracks (1975), exercici d’introspecció sentimental arran de la ruptura amb la seva dona Sarah Lownds i Desire (1975), a on retorna puntualment a la cançó denúncia amb Hurricane , la història del boxejador negre Rubin Carter injustament empresonar per un triple crim que no va cometre, serien dues de les confirmacions més contundents de la capacitat musical de Dylan i la seva voluntat de continuar marcant el ritme de la música amb un perfil propi. D’altra banda, el trànsit espiritual del judaisme al cristianisme, reflectit en discos com Slow Train Coming i Save, i que el portaria, anys més tard a actuar davant del Sant Pare a Itàlia, marcarien una certa distància amb alguns dels seus fans i unes crítiques potser un punt massa viscerals.

Consolidada la seva posició com a referent a la dècada dels 60 i 70, inicia tot seguit un periple irregular. La caixa, en edició per a col·leccionistes Biograpgh, editada el 1986, amb 5 Lp’s i 53 temes dóna el perfil global del geni musical de Dylan i de la dimensió històrica de la seva música. L’any 1988 inicia el que, de manera no oficial, es coneix com a Never Ending Tour, una gira permanent que el porta de forma continuada als escenaris d’arreu del món i que encara continua activa. A manera de divertimento musical, juntament amb d’altres notables del rock (George Harrison, Roy Orbison, Tom Petty i Jeff Lynne) forma el grup Traveling Wilburys, de curta trajectòria a causa de la sobtada mort de Roy Orbison l’any 1988.

Ja als anys 90 treballs com Good As I Been To You i World Gone Wrong semblen retornar Dylan a les essències més folks i tradicionals, i tindrà un moment àlgid amb l’aparició l’any 1995 del disc Unplugged, en què revista per al programa de la MTV les seves cançons de manera senzilla i sense artificis musicals, i que l’acosta a un públic juvenil que només coneixia de la seva existència a través dels vells vinils dels seus pares i germans grans. Treballador incansable ha preparat música per a pel·lícules (Things Have Changed, que li valdria un Oscar l’any 2000), ha publicat un primer volum de les seves memòries, Cròniques (en edició catalana, l’any 2004, de l’editorial Global Rhythm) i encara l’any 2006 va fer de disc-jòquei radiofònic amb al programa Theme Time Radio Hour. A banda, ha publicat de manera regular, per a gaudi dels seus més fervents seguidors la col·lecció Bootleg Series, que alimenta la passió col·leccionista per l’etern mite. El darrer disc publicat per Bob Dylan, en la línia de la recuperació del seu llegat és Bob Dylan In Concert: Brandeis University 1963, que presenta el concert que un joveníssim aspirant a heroi musical de 21 anys va fer a un college jueu universitari.

Ara, amb 70 anys a l’esquena, Bob Dylan s’ha convertit en una de les icones més representatives de la història de la música. Encara continua en actiu, amb els seus recents concerts a la Xina, no exempts de polèmica per una suposada censura a alguns dels seus vells temes, que ell nega. Continua essent un cantant posseïdor d’un caràcter dur, que el fa tenir una actitud distant en relació a la premsa i freda respecte als seus seguidors, amb concerts en què es mostra poc o gens comunicatiu, alterant els seus clàssics fins a fer-los poc identificables. Malgrat haver escrit algunes de la pàgines més important de la història musical del segle XX, ha tingut una presència discreta a les llistes d’èxits, però una destacada influència en totes les generacions. La seva trajectòria cal entendre-la com una vida en constant evolució, obrint i tancant etapes amb cada disc que publica. És el poeta del rock, considerat per alguns més poeta que músic, etern aspirant a premi Nobel de Literatura, el bard de Minnesota.

Article publicat per Ramon Moreno a la revista EL TEMPS, 24 de maig de 2011