35 ANYS DE PUNK


La crisi que va saccejar el món occidental als anys 70 va ser de dimensions globals i va tenir llargues repercussions. La decissió de la OPEP (organització de països exportadors de petroli) d'aturar la producció de cru, va generar una espiral inflacionista de dimesions gairebé desconegudes fins aquell moment, a excepció de la crisi del 29 americana. La indústria musical també en va partir durament les conseqüències: el vinil, el suport dels Lp's i dels singles es fabricava a partir de derivats del petroli. El mercat musical i discogràfic, que s'havia convertit en la principal indústria de l'oci superant el cinema, es va enfonsar econòmicament i va limitar de manera dràstica el seu creixement artístic. La creativitat deixa pas a la programació i direcció del grans conglomerats de la indústria de la música i el benefici, ràpid si pot ser, és l'únic argument de tot plegat. Les modes musicals, com ha assenyalat el crític musical i escriptor Jordi Sierra i Frabra, "de 1974 a 1978 seran part d'un joc tendent a una mateixa fi: l'enriquiment d'uns pocs a costa d'uns molts". La falta de creativitat generada per l'aposta sobre segur de les discogràfiques en base al benefici que podien generar els discos que editaven va portar a mirar massa el passat i poc al futur. El so es fa sofisticat i poc atrevit i no seria fins els 1977 quan el món de la música pateix una fonamental saccejada.

El moviment punk

A Anglaterra els joves de la meitat d'aquella dècada dels 70 tenien realment poques perspectives de futur. El sistema escolar només ajudava els primeres espases i discriminava la resta. Els joves no comptaven per a res i el seu futur anava indestriablement lligat a les llistes i oficines de l'atur (algun grup com els UB40 prenen el nom d'un d'aquells inmombrables impresos de calia omplir). No resulta, doncs, estrany que els joves tinguessin un ressentiment important vers el sistema i que un dels eslògans més repetits l'any 1977 fos "no future".

El moviment punk és fruit, com tots els moviments musicals i culturals, de la seva època. El desencant juvenil, la desafecció social (per dir-ho en paraules d'avui dia, ja que la descripció d'aquells temps sembla talment un reflex de la nostra realitat), el rebuig a qualsevulla convenció social, era la resposta a una societat que els marginava i de la qual els joves se n'apartaven. Un altra conseqüència va ser la capacitat d'autosuficiència que es reflectiria en el "do it yourself". La indumentària era reciclatge 100% i tenien un punt de provocació en l'estètica: els imperdibles en serien elements característics, així com les xupes de cuiro decorades i guixades. Els cabell, de punta o ben curts, es pintaven de colors i la cresta característica dels indis mohicans es va tornar a posar de moda com a element de batalla.

El "fes-t'ho tu mateix" també era aplicable a la música i la cultura. El Londres de la segona dècada dels setanta bullia d'elements artístics efímers i peculiars (com una exposició titulada Prostitution, que intentava trencar tabús), els fanzines i les revistes autoeditades van viure un dels moments de màxima esplendor. En bona part, el punk va fonamentar la seva consolidació com a moviment musical (i cultural, no cal oblidar-ho) gràcies a la xarxa de difusió que formaven aquestes publicacions. Cal tenir en compte que el punk no només va ser bandejat per la premsa musical i generalista "seriosa", sinó que va ser combatut amb virulència des de les tribunes mediàtiques.

Els Sex Pistols i els altres

A nivell musical el punk es presenta com la màxima quota de la democràcia participativa. No cal se músic, ni saber de música, per a formar un grup. Realment no és cap novetat. La història del rock es farceix principalment de gent que no té cap coneixement musical i en primera instància els seus inicis parteixen de la devoció i la passió, d'Elvis Presley als Beatles passant per Jimmi Hendrix o els Sex Pistols.

Els Pistols aviat es converteixen en el referent musical, al costat d'altres grups com els Buzzcocks (que, ja tenia mèrit, podien fer una versió dels Ramones dos segons més curta que l'original), els Damned o els Clash, més combatius socialment i políticament. Però els Sex Pistols atreien el jovent amb les seves actuacions salvatges i apoteòsiques, una mena d'agressió musical i visual, a voltes de manera literal: escopien el públic, es barallaven, s'autolesionaven.... Música ràpida i agressiva, lletres contundents i provocatives. Anarchy In The UK conté frases que no deixen ningú indeferent: sóc un anticrist, sóc un anarquista. Directe a la jugular del sistema. El primer single dels Sex Pistols apareix el novembre de 1976, amb un cartell promocional que utilitza una foto de la bandera britànica esparracada, enganxada amb clips i imperdibles. La discogràfica EMI no aguanta la pressió i els acomiada després d'una entrevista televisiva d'1 minut i 40 segons, en la que es dediquen a insultar de manera contínua l'entrevistador. Més tard també serien acomiadats per A & M Records. Els Pistols tenien les butxaques plenes però encara cap disc al mercat, però tothom parlava d'ells.

Als Sex Pistols devem el gran disc de la música punk. Never Mind The Bullocks. Here's The Sex Pistols (que traduït seria alguna cosa com: no em toqueu els collons, aquí estan els Sex Pistols) s'editaria l'octubre de 1977, amb el grup, paradoxalment, ja en descomposició (Glen Matclok, l'únic que tenia alguna noció de música, havia estat acomiadat, oficialment pel seu penjament de la música dels Beatles; i el nou baixista Sid Vicius donava mostres a cada minut de la seva nul·la capacitat musical i fins i tot cognitiva, abonat a tot els excessos imaginables). Però el disc conté perles de vital importància com el ja esmentat Anarchy In The UK, el mític Good Save The Queen (hagués estat divertit que aquest tema, 35 anys després hagués sonat a la cerimònia d'inauguració dels jocs olímpics de Londres, amb presència de la mateixa reina d'Anglaterra), o Bodies, Holidays In The Sun o Pretty Vacant. Pura força, sense massa pretensions que no fossin la senzillesa i la contundència.

Per a qui vulgui endinsar-se en aquest disc, res millor que l'edició conmemorativa que s'acaba d'editar, amb un pack que inclou el disc original remasteritzat, acompanyat de cd's amb rareses i cares B, un concert en directe, un documental en DVD i un llibre de 100 pàgines repassant la història dels Sex Pistols.

Punk, encara

Han passat més de tres dècades i el punk continua present al món de la música. Com diu el mateix Jordi Sierra i Fabra, "el Punk Rock no és nou ni vell: és aquí". Hi havia música punk abans de l'esclat de Londres i en continua havent en l'actualitat. Com va escriure el gran cronista del moviment punk, Jon Savage (Englands Dreaming. Los Sex Pistols y el Punk Rock. Reservoir Books, Barcelona 2009), es "reaferma el vigor continuat de l'ADN del punk, no com a música o cultura o com un grup, sino com a símbol global d'animositat, rebel·lió o pur transtorns juvenils. Després de tot, si les coses no es qüestionen, res canviarà".

Publicat al setmanari HORA NOVA, 30 d'octubre de 2012