EL 'REGNAT' DE LA MTV EN EL MÓN MUSICAL

Quan la cadena de televisió MTV inicia les seves emissions el dia 1 d'agost de 1981, s'obre una nova pàgina en la història de la música. La idea de emetre programació musical les 24 hores i el fet que, tot i tractar-se d'un canal de pagament, el seu creixement va ser meteòric, va convertir la cadena en un dels prescriptors més clars del negoci musical. A finals de la dècada dels 80 arribava a prop de 20 milions de llars americanes i avui dia és vista en 82 països per més de 300 milions de subscriptors.

En el seu moment la idea era arribar a un públic jove, d'entre 18 i 30 anys, amb una fòrmula comercialment viable, ja que el contingut dels programes, els videoclips, eren proporcionats i per tant pagats per les mateixes companyies discogràfiques. Als anys 80 la MTV va dictar les normes i va ser qui va atorgar popularitats i èxits a traves de les ones televisives.

El primer video emès per la MTV pretenia ser premonitori: El video va matar l'estrella de la ràdio, del grup anglès de fama efímera i èxit únic The Buggles. Ara podem afirmar que no, que el video no ha matat la ràdio, que continua essent el mitjà més fiable de difusió musical. I, encara, vient en les horterades que emet la MTV t'agafen unes ganes terribles d'escoltar el Flor de pasión de Juan de Pablos a Radio3. Què hi farem!

Però el cert és que la MTV va saccejar el negoci musical en obrir noves perspectives amb aquelles petites pel·lícules de dos o tres minuts, que havien de tenir la suficient força com per a atreure l'atenció d'un públic bombardejat d'imatges les 24 hores del dia. Indirectament, aquest perfeccionament ha donat petites joies cinematogràfiques com el mateix video de Thiller de Michael Jackson. 

Ramon Moreno

Publicat al suplement ESTIU del DIARI DE GIRONA, 2 d'agost de 2013